zaterdag 30 mei 2009

5 dagen per week een maand lang. zondag poll.

Vandaag de laatste zondag poll van “5 dagen per week een maand lang”.
Een idee dat spontaan ontstaan is al geruime tijd geleden, maar we konden nog niet van start, Jos moest zijn nieuwe digitale camera nog krijgen en tussen de aankondiging en levering zit soms een pijnlijk lange tijd. Niet meer als 3 personen was de gedachte, want een foto maken, afwerken, stukje tekst, op de blog plaatsen en commentaar leveren, ja dat kost tijd. Die derde persoon was eenvoudig gevonden en aan Pierre (een rookie dachten we) hadden we dan ook een hele goede.
Bij de aftrap huiverde iedereen een beetje, ieder dag een foto en als het niet lukt, mag ik ook oude foto’s inleveren? "In principe niet", was het antwoord, natuurlijk zijn deze regels niet altijd te handhaven, iedereen kan wel eens niet.
Al snel naar de start begon iedereen er plezier in te krijgen, de te leveren foto’s waren nooit te laat binnen, zodat ik niet midden in de nacht moest gaan Bloggen. Ook heeft iedereen wel enkele “Toppertjes” gefotografeerd en dat is goed voor het moreel. De geleverde commentaren onderling waren kritisch maar altijd opbouwend, maar ook de gast commentaren van Jean Pierre, Tim, Jos, Woekie (hoe verzin je het), Guus, Tineke, Ann enz. zij moedigden ons aan vooral door te gaan.
De foto’s die nu ingeleverd zijn hebben niet de top kwaliteit, dat kan ook niet in een half uur, zie het meer als een creatieve sessie, waarin de getoonde foto’s “concepten” nog uitgewerkt kunnen worden.
De drie fotografen willen in ieder geval vervolg geven aan 5dpw1ml, hoe dit moet gaan uitzien weten ze nog niet.
En dan nu de zondags Pol. (Trompet geschal) “Welk zijn de beste foto’s per fotograaf voor week 4”!!! (echo)

De keuze volgens Jos:
Pierre
de dinsdag foto “de ruimteverlichting” en goede tweede “de gebleekte stokken”.
Theo absoluut een gave foto en dus de beste de bril met het meisje” maar op de voet gevolgd door “de beelden”.

De keuze volgens Pierre:
Jos
voor mij is de foto van het beeld en “de hand met de kogel” de mooiste van Jos van deze week
Theo een voor mij verrassende foto van Theo is de foto van “de libel”. Ik ben dit soort foto´s van Theo niet gewend. Ik vind hem heel mooi. Voor mij de meest verrassende van deze week.

De keuze volgens Theo:
Jos
door de originaliteit op een de foto met “de katten” en op twee “de hand met de kogel”.
Pierre ook hier door de originaliteit “de ruimte verlichting” en op twee “het kleurrijk glas table top” samen met “de gebleekte stokken”.

2 reacties:

Anoniem zei

Beste Jos, Pierre en Theo,

Hierbij mijn reactie op de foto's van afgelopen 4 weken.


Uitgangspunten beoordelen foto's:
1. Scherpte/diepte beoordeling
2. Kleurstelling van de compositie
3. De compositie van het hoofd object gezien in het totaal beeld
4. De originaliteit van het onderwerp
Voor de hierboven genoemde onderwerpen heb ik een punten beoordeling gemaakt van 1 tot 3, dus per foto kan min. 4 en max. 12 punten gehaald worden.
De foto's, (19 stuks?)heb ik achteraf, tegelijk beoordeeld.

Voor de bronzen-chip komt in aanmerking Jos, met 109 punten en een eervolle vermelding voor de foto, "bol op hand".

Voor de zilveren-chip komt in aanmerking Pierre, met 115 punten en een eervolle vermelding voor de foto "pas gepoot aardappel veld" en gekleurde tranen op glasplaat?.

Voor de gouden-chip komt dan in aanmerking Theo, met 122 punten en een eervolle vermelding voor foto met "neon achtige effecten rondom mr.X".

Let wel, het is mijn persoonlijke mening, en ik ben maar een gewone
kiekjesmaker. Een compliment voor jullie doorzettingsvermogen en toch wel soms spitse fotogtafie. Ga zo door en zorg wel dat het een hobby blijft waardoor ik ook niet al te veel lenzen de bergen op hoef te slepen.

groeten,

Niek.

Unknown zei

Beste Niek,

Bedankt voor je eigen manier van beoordelen, het toekennen van een punten systeem en de eervolle vermelding per fotograaf.
Ik zie je graag terug op de blog en je commentaar is daarbij welkom.

Theo