zondag 12 oktober 2008

Het dilemma.

Toen Nikon in Juli met de D700 uit kwam zag ik het helemaal zitten, de D700 een kleine handzame D3, ik ben momenteel een D70 bezitter en over de kwaliteit ben ik niet ontevreden, maar hij is wat gedateerd en er zijn wat min punten. Het is een camera met een kleine sensor, bij Iso 400 komt de eerste ruis, de kleine viewfinder en het kleine schermpje achterop de kamera. Ik draag een leesbril en moet je zeggen dat ik zonder bril niet veel zie op dit kleine schermpje en om iedere keer de bril op en af te zetten nou…, en zo als gezegd de viewfinder is ook klein, ik kan hierdoor globaal de uitsnede bepalen maar echt zien wat ik fotografeer nee.
Nu ben ik natuurlijk met mijn fotomaatje Jos naar de Photokina geweest in Keulen en heb uiteraard de D700 geprobeerd, een wereld ging open je ziet echt wat je aan het doen bent. Ik had natuurlijk mijn CF kaartje bij me en enkele foto’s gemaakt, ja zelfs bij Iso 6400 ging dat nog goed. Bij de aanschaf van lenzen had ik al rekening gehouden met de mogelijke overstap naar full frame.
Nou zou je zeggen als je het geld hebt wat let je? De concurrentie, Canon heeft voor het zelfde geld een 21,1 MP kamera de 5D mark II, das bijna 2 keer zoveel als de D700 met 12,1 MP.
Verder kun je met de 5D markII video opname maken van een hoge kwaliteit.
Nu zijn er mensen die zeggen ik koop een fototoestel en geen video camera en zien de toegevoegde waarde niet, maar ik denk dat een groot gedeelte over 2 jaar anders praat, vernieuwingen roepen altijd weerstand op denk aan live view, als je geen zin hebt om op de grond te gaan liggen om een paddestoel van onder te fotograferen kan het handig zijn, of als je ongemerkt de spelende kinderen wilt vereeuwigen.
Eerlijk is eerlijk de Nikon heeft een ingebouwde flitser (vind ik wel handig als invulflits), een superieur auto focus systeem (ideaal bij sport) en is waarschijnlijk beter afgedicht tegen vocht. Maar die laatste 2 zaken zijn voor mij eigenlijk niet zo belangrijk.
Uiteraard heb ik tijdens ons bezoek aan de Photokina de mark II geprobeerd, maar de mannen van Canon lieten niet toe dat je het CF kaartje in de camera stopte.
Ook de Sony Alpha 900 hebben we geprobeerd maar die had ons inziens moeite met scherp stellen bij slechte licht omstandigheden.
En nu, mijn spullen verkopen of wachten op voor mij betere Nikon tijden. Misschien moet Nikon voor mij een tweede D700 op de markt zetten met meer pixels, een video functie en een mindere autofocus.

3 reacties:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei

he theo

volgens mij vergeet je te vermelden dat de nikon fan bijna om was en zijn camera wilde inruilen voor 5dm2

groet je fotomaatje

Unknown zei

Hallo Jos,

Dat is het dilemma, zelf heb ik geen voorkeur maar heb natuurlijk wel allemaal Nikon spullen.
Kalm blijven en afwachten is het divies, "Were weiß toet sich noch was?" zegt de Duitser zo mooi.